Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

Το Τροφώνιο Ωδείο στο Mέγαρο Μουσικής

Το ΤΡΟΦΩΝΙΟ ΩΔΕΙΟ στο MEΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ για ένα μουσικό πρωινό με... αστέρια

Οι μαθητές, οι καθηγητές και οι γονείς του TΡΟΦΩΝΙΟΥ ΩΔΕΙΟΥ θα παρακολουθήσουν την Kυριακή 8 Νοεμβρίου την συναυλία "Νύχτες και αστέρια ..." στο Μέγαρο Μουσικής στο πλαίσιο της σειράς
«Γνωριμία με τον κόσμο της Μουσικής - Κυριακή πρωί στο Μέγαρο» ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα που συνδυάζει ψυχαγωγικά και παιδαγωγικά στοιχεία.

Η συναυλία είναι εμπνευσμένη από τη νύχτα, το φεγγάρι, τα αστέρια, τους πλανήτες, τους αστερισμούς και τα μυστήρια του διαστήματος και συμπίπτει με τον εορτασμό του διεθνούς έτους Αστρονομίας
Η διακεκριμένη πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου θα ερμηνεύσει έργα επτά διαφορετικών συνθετών (Σοπέν, Ντεμπισί, Ραβέλ, Σκριάμπιν, Μπάρτοκ, Κραμπ και Χολστ) με ηχοχρώματα που αποπνέουν τη μυστηριακή ατμόσφαιρα της νύχτας και την άπιαστη γοητεία του σύμπαντος. Υπευθυνη του προγράμματος και της παρουσίασης του είναι μουσικολόγος Έφη Αβέρωφ Μιχαηλίδου η οποία ενώνει τις δυνάμεις της
με τους ερμηνευτές σε μια προσπάθεια να μας αποκαλύψει τα μυστικά της μουσικής… Συμμετέχουν επίσης η πιανίστα Λητώ Θώμου και ο νεαρός μαθητής βιολιού Δανιήλ Σεβέλεβ.

Το μουσικό ταξίδι στον κόσμο της νύχτας των αστεριών ξεκινά από …τη Γη και το Νυχτερινό, έργο 27, αρ. 2 του Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849), έργο που εκφράζει τα συναισθήματα ησυχίας, γαλήνης και μυστηρίου που συνδέονται με τη νύχτα. Ακολουθούν δύο κομμάτια Γάλλων συνθετών που έχουν σχέση με το σούρουπο και το φεγγάρι: το «Clair de lune» (από τη Suite Bergamasque) του Κλοντ Ντεμπισί (1862-1918) και το «Noctuelles» (από το έργο Miroirs) του Μορίς Ραβέλ (1875-1937), αλλά και το «Νυχτερινό Ποίημα» του Ρώσου Αλεξάντερ Σκριάμπιν (1872-1915) που και αυτό εκπέμπει τη μαγεία της νύχτας.
Σε άλλη ατμόσφαιρα - στο δάσος και τα μυστήρια που κρύβει - μας εισάγει ο Μπέλα Μπάρτοκ (1881-1945) με τους «Ηχους της Νύχτας» (από τη σουίτα Στην Εξοχή). Ακολουθεί μουσική του Τζωρτζ Κράμπ (1929 - ) από το έργο «Μια μικρή Νυχτερινή Μουσική» (αρ.5 Incantation και αρ.9 Midnight transformation) όπου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει – αλλά και να δει - τον πρωτόγνωρο τρόπο που ο σύγχρονος Αμερικανός συνθέτης χρησιμοποιεί το πιάνο, προσπαθώντας να ανακαλύψει καινούργιες τεχνικές και να εξερευνήσει καινούργια ηχοχρώματα: με τη χρήση ενισχυτή ήχου, προσθαφαιρώντας αντικείμενα πάνω, κάτω και μέσα στις χορδές για να αλλάξει το ηχόχρωμα.
Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης υπόσχεται την …απογείωση με προορισμό τους μακρινούς πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Θα ακουστούν αποσπάσματα από το 1ο τεύχος του «Μακρόκοσμου» για ενισχυμένο πιάνο, ένα άλλο έργο του Κραμπ, συνδεδεμένο με το ζωδιακό κύκλο και τα ζώδια, όπως το Σκορπιό, τον Καρκίνο, το Λιοντάρι, τον Κριό κ.λπ.Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με αποσπάσματα από τους «Πλανήτες» για δύο πιάνα του Γκούσταβ Χόλστ (1874-1934). Του Άγγλου συνθέτη που γοητευμένος από την αστρολογία και «το χαρακτήρα του κάθε πλανήτη», έγραψε μια σουίτα από επτά κομμάτια, ένα για κάθε πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος – εκτός από τη Γη - για μια τεράστια ορχήστρα με πάνω από 100 εκτελεστές. Κάθε κομμάτι είχε το όνομα ενός πλανήτη κι έναν υπότιτλο.


Λιγα λόγια
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΟΥ
Η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου είναι Ελληνίδα πιανίστρια και σολίστ με διεθνή καριέρα.
Πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου από τη μητέρα της, Τερψιχόρη Παπαστεφάνου, διευθύντρια της γνωστής Χορωδίας Τρικάλων. Αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών (τάξη Αλίκης Βατικιώτη) και συνέχισε τις σπουδές της στο Ωδείο Tchaikovsky της Μόσχας, την Ακαδημία F. Liszt της Βουδαπέστης και με υποτροφία του ιδρύματος Aλ. Ωνάσης στο Πανεπιστήμιο Μπλούμινγκτον της Ιντιάνα, απ΄όπου πήρε το Artist Diploma στην τάξη του διακεκριμένου καθηγητή και πιανίστα Gyοrgy Sebοk. Ακόμα παρακολούθησε μαθήματα πιάνου με τους H. Leigraf, A. Marchand και Alfred Brendel και σύνθεσης με τους Γ.Α. Παπαϊωάννου και F. Fox. Έχει βραβευθεί στο Διεθνή Διαγωνισμό Bach του Τορόντο και στο Διεθνή Διαγωνισμό της Γενεύης (Βραβεία Liebstοckl και Fazioli) και έχει τιμηθεί με το Βραβείο Μοτσενίγου της Ακαδημίας Αθηνών.
Έχει εμφανιστεί, παίρνοντας καλές κριτικές, σε συναυλίες με ορχήστρες και ρεσιτάλ στην Ελλάδα (Φεστιβάλ Αθηνών, Επιδαύρου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.ά.) και σε πολλές χώρες της Ευρώπης (Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ισπανία, Φινλανδία, Ρουμανία, Ρωσία, Ουγγαρία, Βουλγαρία), στις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική. Έχει επανειλημμένα παρουσιάσει ολοκληρωμένους κύκλους έργων: Σονάτες του Baldassare Galuppi, το Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο, τις Παραλλαγές Goldberg και τις Παρτίτες του J.S. Bach, όλες τις Σονάτες του W.A. Mozart και του F. Schubert, ολόκληρο το έργο του R. Schumann, του M. Ravel και του B. Bartok, καθώς και έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών, ενώ συχνά ερμηνεύει σύγχρονη μουσική με έμφαση στο συνδυασμό πιάνου με κρουστά. Έχει ασχοληθεί επίσης με τη σύνθεση και τη μελοποίηση Ελλήνων ποιητών. Έχει ηχογραφήσει πολλούς κύκλους έργων (Galuppi, Bach, Mozart, Γ.Α. Παπαϊωάννου) και πρόσφατα κυκλοφόρησε το CD του ρεσιτάλ της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με έργα Schumann.

ΕΦΗ ΑΒΕΡΩΦ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ
Την επιμέλεια και το σχολιασμό των έργων στη συναυλία θα κάνει η μουσικολόγος Έφη Αβέρωφ-Μιχαηλίδου, η οποία επιμένοντας ιδιαίτερα στη «συμμετοχή των ίδιων των παιδιών» και αποφεύγοντας τις «διδακτικού χαρακτήρα αποστασιοποιημένες παρουσιάσεις» προλογίζει από το 2001, και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, τις κυριακάτικες εκδηλώσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, «Κυριακή Πρωί στο Μέγαρο», που έχουν στόχο να εισάγουν με απλό τρόπο τα παιδιά και τους νέους (και όχι μόνο) στο μαγικό κόσμο της μουσικής.
Οι σπουδές της περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ανώτερα θεωρητικά στο Ωδείο Αθηνών. Εργάζεται στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης διδάσκοντας σε ωδεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς και δίνοντας διαλέξεις, ενώ έχει γράψει βιβλία εκπαιδευτικού κυρίως χαρακτήρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: